ادویه چیست و لیست انواع آن

غذاها بدون ادویه ها طعم و مزه ای ندارند. ادویه ها علاوه بر خوش طعم تر کردن غذاها، به عنوان نگهدارنده مواد غذایی هم مورد استفاده قرار می گیرند و همین طور خواص دارویی گسترده ای دارند.

ادویه چیست؟

شما چگونه غذاهایی دوست دارید، طعم ها و مزه های مختلف چقدر شما را تحت تأثیر قرار می دهند؟ چگونه با استفاده از مزه ها و رایحه های گوناگون در غذاهای خود ایجاد تنوع می کنید و چه طعم هایی را بیشتر دوست دارید و ترجیح می دهید؟ همان طور که می دانید.

ادویه دنیای مزه ها را تغییر می دهند و به غذاهای روزانه ما تنوع می بخشند و کمک می کنند تا از تکرار طعم های مشابه، خلاص شویم. در این مقاله به شناخت و معرفی انواع ادویه ها و توضیح ادویه چیست و چه کارایی دارد نگاهی ویژه خواهیم داشت.

ادویه به قسمت های مختلف گیاه، اعم از دانه، پوست، ریشه یا دیگر بخش ها گفته می شود که در درجه اول برای طعم دادن یا رنگ آمیزی غذا استفاده می شود. هم چنین ادویه جات در پزشکی، مناسک مذهبی، تولید مواد آرایشی و عطر هم کاربرد دارند.

در زبان عربی، واژه ادویه جمع مکسر دواست و در فارسی به آن چاشنی هم گفته می شود. ادویه ها خواص دارویی بسیاری دارند و می توانند در متعادل سازی طبیعت غذاها کمک کنند و همین طور به عنوان ماده نگهدارنده، از فساد مواد غذایی پیشگیری کنند چراکه بسیاری از ادویه ها دارای خواص ضد باکتریایی هستند.

خرید ادویه جات ترکیبی ملل
ادویه جات یکی از چاشنی های پرکاربرد در هر آشپزخانه است. با خرید آنلاین انواع ادویه جات خارجی از عطاری آنلاین حلما طعم و بوی غذای خود را تغییر دهید.

تاریخچه ادویه

تجارت ادویه از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح با خرید و فروش دارچین و فلفل سیاه در شبه قاره هند و با داد و ستد فلفل و برخی ادویه های محدود دیگر در شرق آسیا رواج داشت. مصریان از بعضی انواع ادویه در مومیایی های خود استفاده می کردند و به همین دلیل تجارت ادویه از آسیا به سایر کشورها نیز راه یافت.

در قرون وسطی ادویه جات از جمله پرمصرف ترین و گران ترین محصولات موجود در اروپا بودند و فلفل سیاه، دارچین، زیره، جوز هندی، زنجبیل و میخک طرفداران بیشتری داشتند. تجارت ادویه ثروت زیادی را برای تاجران آن به همراه داشت. گفته می شود که در سال های پایانی قرون وسطی، حدود 1000 تن فلفل و 1000 تن از دیگر ادویه های رایج به اروپای غربی وارد می شد.

در همان سال ها اسپانیایی ها و پرتغالی ها به دنبال یافتن مسیرهای جدید برای تجارت ادویه و سایر محصولات با ارزش از آسیا بودند و سفرهای تجاری با کشتی به آسیا انجام می دادند.

قرن ها بعد ادویه های جدیدی از جمله ادویه ترشی جات، فلفل چیلی، وانیل و شکلات به وجود آمد. این پیشرفت در دنیای مزه ها، باعث شد تجارت ادویه حفظ شود.

بهترین ادویه های جهان متعلق به کجاست؟

ادویه های هندی با توجه به رایحه، بافت، طعم و ارزش دارویی که دارند، در سطح جهان بیشترین طرفداران را به خود اختصاص داده اند. هم چنین این کشور دارای بزرگ ترین بازار داخلی ادویه در جهان است.

هند بزرگ ترین تولید کننده، مصرف کننده و صادر کننده ادویه جات در جهان است. این کشور حدود 75 نوع ادویه  از 109 گونه ذکر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) را تولید می کند و نیمی از تجارت جهانی ادویه به دست این کشور است.

در ادامه جدول کشورهای برتر تولید کننده ادویه در جهان آمده است:

دومین تولید کننده بزرگ دنیا اولین تولید کننده بزرگ دنیا ادویه
هند گواتمالا هل
چین هند زنجبیل
پاکستان هند زردچوبه
چین هند فلفل چیلی
ترکیه هند زیره
ماداگاسکار اندونزی وانیل
جزیره گرانادا در دریای کارائیب اندونزی جوز
چین اندونزی دارچین
ماداگاسکار اندونزی میخک
اسپانیا ایران زعفران
هند ویتنام فلفل

آبادان شناسنامه و تاریجچه ادویه در ایران !

در ایران نیز از دیرباز از انواع ادویه ها هم به عنوان طعم دهنده در غذاهای مختلف و هم به عنوان دارو استفاده می شد. شهرها و استان های مختلف ایران محل کشت و تولید و پخش ادویه های گوناگون هستند.

به عنوان مثال در مزارع استان خراسان بهترین زعفران جهان کشت می شود.

همین طور زیره استان کرمان محبوبیت خاصی در کل کشور دارد ولی اگر بخواهیم بگوییم تجارت ادویه از کجا شروع شد باید از شهر آبادان نام ببریم.

به طور کلی شهرهای جنوبی ایران به دلیل نزدیکی با خلیج فارس، از گذشته محل تردد و داد و ستد انواع ادویه بوده اند. هم اکنون هم بهترین و اصیل ترین ادویه ها را به صورت مجزا و ترکیبی به راحتی می توان از شهر آبادان و سایر شهرهای جنوبی تهیه کرد.

انواع ادویه ها کدامند؟

تنوع ادویه به حدی زیاد است که شاید نام بردن از همه آن ها در این مقاله امکان پذیر نباشد. اصولاً برای طبخ غذا، ادویه ها را با هم ترکیب می کنند و به این ترتیب هم از خواص مشابه آن ها سود بیشتری می برند و هم بو و مزه بهتری به خوراک ها می دهند.

در ادامه به طور مختصر برخی از کاربردی ترین ادویه ها را معرفی خواهیم کرد:

  1. زردچوبه : زردچوبه یکی از پرکاربردترین ادویه هایی است که در غذاهای ایرانی استفاده می شود. این ادویه علاوه بر اینکه طعم و مزه غذا را تحت تأثیر قرار می دهد، رنگ غذا را نیز تغییر می دهد. خواستگاه ادویه زردچوبه هند است و پس از هند، کشور پاکستان بزرگ ترین تولید کننده زردچوبه دنیاست. زردچوبه در ادویه کاری به عنوان اصلی ترین ترکیب آن کاربرد دارد.
  2. زعفران: زعفران یکی از خوش رنگ ترین و خوش عطرترین ادویه هایی است که در تمام سفره های ایرانی از آن استفاده می شود. ایران اولین تولید کننده زعفران جهان است و پس از آن اسپانیا مقام دوم را دارد. زعفران علاوه بر رایحه بهشتی که دارد از خواص دارویی فراوانی نیز سرشار است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای سلامت بدن بسیار مفید است.
  3. زیره: زیره با دو رنگ سبز و سیاه عرضه می شود. زیره ای که در ایران و به ویژه استان کرمان به وفور یافت می شود زیره سیاه است. این ادویه را پس از آسیاب کردن در انواع غذاهای گوشتی و غیرگوشتی و حتی ماست و خیار می توان استفاده کرد.
  4. سماق: سماق میوه درختچه سماق است که ظاهری خوشه ای دارد و در ابتدا طعمی گس دارد ولی پس از این که کاملاً رسیده شود، طعم آن ترش می شود. این دانه ها پس از آسیاب شدن، با انواع کباب استفاده می شود. سماق علاوه بر طعم ترش و عطر خوبی که دارد برای کاهش چربی خون نیز مفید است و از این رو با کباب خصوصاً اگر چرب باشد، بسیار سودمند است.
  5. هل: دانه های سبز و بیضی مانندی که عطری ویژه و منحصر به فرد دارند و اغلب آن را با پوست آسیاب می کنند. هل علاوه بر تهیه انواع غذا، در شیرینی پزی و تهیه انواع دسر هم بسیار استفاده می شود. همین طور از دانه های هل در چای، برای تهیه چای هل نیز بهره می برند که بسیار خوش طعم و مطبوع است. علاوه بر هل سبز، هل سیاه و سفید نیز موجود است.
  6. فلفل: فلفل از آن ادویه هاست که به حدی تنوع دارد که معرفی تمام آن ها در این مقاله امکان پذیر نیست. فلفل در هند و ویتنام می روید و یکی از مهم ترین ادویه ها در آشپزی ایران و سراسر جهان است.
  7. کاری: یک ادویه هندی است که از ترکیب چند ادویه به دست می آید. این ادویه نماد کشور هند است و معمولاً کاری هندی تندتر است. زردچوبه و زنجبیل دلیل اصلی رنگ کهربایی ادویه کاری هستند، دانه‌های گشنیز، زیره، شنبلیله، هل، فلفل و خردل از دیگر ادویه های استفاده شده در کاری هستند.
  8. دارچین: پوست درختی است با همین نام که بیشتر در اندونزی و چین می روید و طبیعتی گرم دارد و علاوه بر مصرف در انواع غذاها، در شیرینی ها و دسرها هم کاربرد دارد و یکی از مهم ترین خواص آن، پایین آوردن قند خون است؛ به همین دلیل این ادویه برای افرادی که به دیابت دچار هستند، بسیار مفید است.
  9. سماق: ادویه سماق به دلیل طعم ترش و لیمویی که دارد، در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

    از این ادویه به عنوان درمانی برای برخی از بیماری های سلامتی مانند بیماری های روده، سردرد، آسم، سرماخوردگی و تب استفاده می شود.

  10. پودر پیاز: پودر پیاز از پیازهای خشک و کم آب تهیه می شود و معمولاً به عنوان چاشنی سوپ، خورشت، برنج و… استفاده می شود.

    این ادویه برای درمان تعدادی از بیماری ها مانند مشکلات پوستی، احتقان بینی و قفسه سینه و بسیاری از بیماری های تنفسی استفاده می شود.

معرفی ادویه های ایرانی

آشپزی ایرانی با ادویه ها دوستی دیرینه ای دارد و خصوصاً برخی از ادویه ها کاربرد زیادی در تهیه انواع غذاها، شیرینی ها و دسرهای ایرانی دارند. یکی از مهم ترین ادویه های ایرانی زعفران است که در غذاهای اصیل ایرانی و دسرهایی مانند شله زرد مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه گران قیمت را تقریباً در تمام غذاها می توان مورد استفاده قرار داد. از دیگر ادویه های ایرانی می توان به دارچین، زنجبیل، زیره، زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن، پودر سیر، پودر پیاز و… اشاره کرد.

 ادویه لبنانی

غذاهای لبنانی به واسطه استفاده از ادویه های منحصر به فرد و ترکیب شگفت انگیز طعم ها و مزه ها در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار هستند. یکی از این غذاهای پرطرفدار که در جنوب ایران هم تهیه می شود، فلافل است. ترکیبات ادویه لبنانی میخک، زیره، دارچین، زنجبیل، گل سرخ، هل و به لیمو، کنجد، پونه کوهی و… است.

خرید ادویه زعتر عطاری حلما
از چند ادویه مختلف ادویه ای به دست می آید که به آن ادویه زعتر می گویند. این ادویه مهمترین رکن آشپزی کشورهای عربی و آفریقا است که ترکیبی از سماق زعتر یا آویشن کوهی و کنجد است و در کشور های زیادی استفاده می شود.

 ادویه هندی

هند بزرگ ترین تولید کننده، صادر کننده و مصرف کننده ادویه در جهان است و این کشور را می توان مهد ادویه دنیا به حساب آورد. ادویه های هندی کیفیت، طعم و بافت منحصر به فردی دارند و بسیار پرطرفدار هستند. هل، زردچوبه، زعفران، زیره، دارچین، تخم گشنیز، خردل و پودر انواع فلفل از مهم ترین ادویه های این کشور محسوب می شود.

خرید ادویه کاری هندی (مدراس) عطاری حلما
ادویه کاری مدرس هند یکی از ادویه‌های معروفی است که معمولا آشپز‌ها و آن‌هایی که تمایل زیادی به آشپزی دارند آن را بطور کامل می‌شناسند و از آن در غذاهایشان استفاده می‌کنند و به نوعی نسبت به آن تمایل خاصی دارند.

 ادویه پاکستانی

یکی از کشورهایی که از نظر غذایی و استفاده از ادویه ها به کشور هند نزدیک است، پاکستان است. استفاده از انواع ادویه در پاکستان نیز رواج زیادی دارد و ادویه های این کشور نیز شهرت جهانی دارند. از جمله ترکیبات ادویه ای مشهور پاکستانی می توان به مخلوطی از پودر انبه ترش، دانه رازیانه، زیره سبز، زنجبیل، تخم گشنیز و انواع فلفل از جمله فلفل سیاه و سفید و قرمز اشاره کرد.

خرید ادویه کاری کراچی (پاکستان) عطاری حلما
ادویه کاری کراچی معروف ترین و معطر ترین ادویه است که از آن می توان برای هر خورشتی استفاده کرد و از خوردن یک غذای خوشمزه لذت برد .

 ادویه ایتالیایی

غذاهای ایتالیایی مدت هاست که مورد استقبال مردم سراسر جهان قرار دارد. در ایران نیز بسیاری از غذاهای ایتالیایی پرطرفدار است و در هفته بارها مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهید راز و رمز خوشمزگی این غذاها را بدانید، باید به ترکیبات ادویه ای آن نگاهی بیندازید. استفاده از ادویه هایی نظیر آویشن، پودر سیر، پودر پیاز، ریحان خشک شده یا تازه، رزماری و… رمز و راز منحصر به فرد بودن غذاهای ایتالیایی است.

خرید ادویه ایتالیایی
ادویه ایتالیایی مانند ادویه کاری ترکیبی بوده و به عنوان یک افزودنی فوق‌العاده در انواع پاستا ایتالیایی، خوراک مرغ و گوشت بکار می‌رود. به علاوه، این ادویه بی‌نظیر برای سبزیجات گریل‌شده، انواع پیتزا ایتالیایی و آمریکایی، سوپ‌ها و سس‌های دیگر نیز انتخاب خیلی خوبی است.

 ادویه عربی

به ادویه های عربی «البزار العربی» یا «بزار» گفته می شود. این ادویه که در بین کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار پرطرفدار است، از فلفل سیاه، گشنیز، میخک، دارچین، برگ بو، هل، زردچوبه، زیره، رازیانه، انیسون، شنبییله و فلفل تند تهیه می شود و در انواع غذاها کاربرد دارد.

خرید ادویه زعتر عطاری حلما
از چند ادویه مختلف ادویه ای به دست می آید که به آن ادویه زعتر می گویند. این ادویه مهمترین رکن آشپزی کشورهای عربی و آفریقا است که ترکیبی از سماق زعتر یا آویشن کوهی و کنجد است و در کشور های زیادی استفاده می شود.

 ترکیبات انواع ادویه جات

اصولاً برای تهیه انواع غذاها از یک ادویه خاص استفاده نمی شود، بلکه ترکیبی از ادویه ها که طعم ها و مزه های مکمل دارند، به کار گرفته می شوند و به این ادویه ها، ادویه های ترکیبی گفته می شود. در ادامه به برخی ادویه های ترکیبی اشاره می کنیم.

 ادویه خورشتی

انواع خورشت از محبوب ترین غذاهای ایرانی است و از ادویه های مختلفی در آن ها استفاده می شود.  از معروف‌‎ترین ترکیبات ادویه ای که می توان برای انواع خورشت ها به کار برد، مخلوطی از هل، جوز هندی، تخم گشنیز، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، زردچوبه، زیره سیاه و زیره سبز است.

ادویه خورشتی اعلاء
ادویه خورشی ادویه ای ترکیبی است که برای طعم دار کردن انواع خورشت های ایرانی و خوراک های متنوع مرغ و گوشت و سبزیجات قابل استفاده میباشد.

ادویه پلویی

انواع ادویه هایی که در پلوهایی مانند عدس پلو، لوبیاپلو، سبزی پلو، باقالی پلو، دمپختک و… به کار می روند، عبارتند از پودر دارچین، پودر هل، گل محمدی، زیره و جوز هندی هستند.

خرید ادویه پلویی
ادویه پلویی ترکیب چند ادویه می باشد که در انواع پلو کاربرد دارد.

ادویه آبادانی

غذاهای جنوبی و بالاخص آبادانی اغلب با ادویه هایی با طبع گرم و مزه ای تند آماده می شوند. ادویه های آبادانی در غذاهای جنوبی و به خصوص فلافل و انواع خورش های جنوبی بسیار پرکاربرد هستند. تخم گشنیز، هل سبز، زیره سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، رازیانه خشک شده، پاپریکا، جوزهندی، ادویه کاری، شنبلیله خشک شده، میخک، گلپر، پودر انبه، لیموعمانی، پودر خردل و… از جمله ترکیبات ادویه آبادانی هستند.

ادویه کاری آبادانی عطاری حلما
کاری نامی است که انگلیسی ها روی خورش هندی نهاده اند؛ خود مردم هندوستان برای هر کدام از خورش های خود نام جداگانه ای دارند. در میان ما ایرانیان، به ویژه مردم مرکز، خورشت هندی با نام «کاری» معروف است. ادویه ای که هم عطر و طعم خاص این خورش را باعث می شود غالبا «کاری» یا «پودر کاری» یا «ادویه کاری» نام دارد. به این ترتیب، کاری نوعی خورشت است که با گردِ کاری معطر شده باشد.

ادویه فست فود

امروزه فست فودها در کنار سایر غذاهای ایرانی بسیار پرطرفدار و پرمصرف هستند و علت آن طعم و مزه بیشتر و متفاوت تر این غذاها است که اغلب به دلیل وجود ادویه های خاصی است که در ترکیبات آن ها استفاده می شود. فلفل سیاه، پول بیبر، کاری، پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و اورگانو، جعفری خشک، گررام ماسالا و جوزهندی از جمله ادویه های فست فود است.

ادویه جات عروس

معمولاً برای عروس خانوم ها ادویه های مختلفی تهیه می شود تا بتوانند به وسیله آن انواع غذاها را بدون دغدغه تهیه کنند. از مهم ترین ادویه های عروس خانوم ها می توان به زعفران، زردچوبه، دارچین، هل، زیره و… اشاره کرد.

تخفیف پکیج ادویه
ادویه و چاشنی ها ، غذایی که خوش عطر و طعم باشد، اشتهای هر فردی را برمی انگیزد. ادویه ها به شما این امکان را میدهند که مواد غذایی را به روش بهتر و با عطر و طعم دلپذیر تری طبخ کنید.

ادویــه مـاهی

خوردن ماهی به دلیل خواص زیادی که دارد از سوی پزشکان بسیار توصیه می شود. ولی اغلب مردم به دلیل بوی زهم آن از مصرف ماهی امتناع می کنند. به سادگی می توان با استفاده از یک ترکیب ادویه ای مناسب، بوی زهم ماهی را گرفت و آن را به خوراکی خوشمزه تبدیل کرد. ترکیب ادویـــه ماهـی عبارتند از: آویشن، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره، پودر پیاز، پودر سیر، پودر تخم گشنیز، زردچوبه و کاری

خرید ادویه ماهی و میگو
استفاده از ادویه ماهی و میگو علاوه بر اینکه سبب از بین رفتن بوی بد آن می شود باعث خوشمزه شدن آن و گرم شدن طبع ماهی می شود.

ادویـه قورمه سبزی

قورمه سبزی از خورشت های پرطرفدار و بسیار خوش بو و خوش خوراک است که در اکثر میهمانی ها از آن استفاده می شود. پودر شنبلیله، تره، رازیانه و گشنیز از جمله ادویه هایی است که قرمه سبزی را خوش عطر و طعم تر می کند. منتها مراقب باشید که از شنبلیله زیاد استفاده نکنید تا قرمه سبزی شما تلخ نشود.

خرید ادویه قورمه سبزی
ادویه قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های مورد علاقه آشپزها در ایران به‌شمار می‌آید که برای خوشمزه و لذیذ کردن قورمه سبزی مصرف می شود.

ادویه قیمه

قیمه از آن خورشت هایی است که نه تنها در میهمانی های خانوادگی سرو می شود بلکه در بسیاری از مراسم های مذهبی تهیه و پخش می شود. اگر می خواهید خورشت قیمه ای خوش طعم و درجه یک داشته باشید از ادویه هایی مانند زعفران، دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر جوزهندی، هل و پودر گل محمدی غافل نشوید.

خرید ادویه قیمه عطاری حلما
این ادویه خورشت شمارو علاوه بر خوشمزه کردن بسیار خوشرنگ وخوشبو می کند وطعم متفاوتی به غذایتان می دهد

ادویه آبگوشت

آبگوشت یک غذای سنتی و ایرانی است که بسیار مقوی و پرطرفدار است، این غذا مواد اولیه نسبتاً کمی دارد که گوشت و سیب زمینی و نخود از جمله مهم ترین آن ها است. برای طبخ یک آبگوشت خوشمزه و جا افتاده بهتر است از ترکیب ادویه ای  فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، زیره سیاه، میخک، بادیان، دانه گشنیز، پودر پیاز، زنجبیل، هل سبز و برگ بو استفاده کنید.

خرید ادویه دیزی - آبگوشت
یکی از اصیل‌ترین و سنتی‌ترین غذا‌های باب طبع یک ایرانی، آبگوشت است. این غذای سنتی هنگامی که در ظرف‌های سنگی پخته می‌شود، با نام دیزی شناخته می‌شود.

ادویه بهارات

ادویه بهـارات یک ادویه ترکیبی خوش عطر و طعم است که بیشتر در خاورمیانه و مراکش مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه هم با گوشت گوسفند و هم مرغ و ماهی و سوپ قابل استفاده است. ترکیبات ادویه بهارات عبارتند از فلفل سیاه و چیلی، میخک، جوزهندی، تخم گشنیز، هل، زیره سیاه و دارچین.

خرید ادویه بهارات
ادویه بهارات یک ادویه ترکیبی و برگرفته از کلمه ی بهار به معنی ادویه ها است. ادویه بهارات یک طعم جسورانه و یک ترکیب متنوع و جذاب از آشپزی خاورمیانه است.

ادویـه زعتر

از ادویـه زعــتر بیشتر در خاورمیانه و افریقا استفاده می شود. این ادویـــه را اغلب مستقیماً روی انواع غذا و نان می پاشند. زعتر از سبزیجات مختلف تهیه شده است و در انواع پلوها، خورشت ها و سالادها قابل استفاده است. ترکیبات ادویه زعـتر عبارتند از: آویشن، تخم گشنیز، سماق، زیره سبز و کنجد برشته.

خرید ادویه زعتر عطاری حلما
از چند ادویه مختلف ادویه ای به دست می آید که به آن ادویه زعتر می گویند. این ادویه مهمترین رکن آشپزی کشورهای عربی و آفریقا است که ترکیبی از سماق زعتر یا آویشن کوهی و کنجد است و در کشور های زیادی استفاده می شود.

ادویه فلافل

فلافل آبادانی از جمله معروف ترین غذاهای جنوبی ایران است و با اینکه این غذا اصالتاً به کشور لبنان تعلق دارد، در ایران به عنوان یک فست فود سالم و خوشمزه طرفداران زیادی دارد.

پودر انبه مهم ترین ادویه فلافل است که به وسیله آن یک نوع ترشی تند هم تهیه می شود و به همراه فلافل سرو می شود. فلفل سیاه و فلفل قرمز، زیره سیاه، زردچوبه، زنجبیل، سیر، پیاز، جعفری خشک، تخم گشنیز و بیکینگ پودر از جمله ادویه های فلافل هستند.

خرید ادویه فلافل و سمبوسه
فلافل یکی از غذاهای محبوب در بین اقشار مردم به ویژه گیاهخواران است. این غذای محبوب در هر گوشه ای از جهان به روش متفاوتی پخت می شود.

ادویه تندوری

ادویه تندوری ریشه هندی دارد و یک ادویه نسبتاً تند است که بیشتر برای کباب گوشت و مرغ کاربرد دارد.

همچنین ادویه تندوری را به راحتی می توان در منزل آماده کرد تنها لازم است مقادیر مشخصی از پاپریکا، میخک، فلفل قرمز آسیاب شده، جوزهندی، زردچوبه، تخم گشنیز، زنجبیل و زیره را با هم ترکیب کرد.

خرید ادویه تندوری
ادویه تندوری از جمله ادویه های پر طرفدار هندی است که در بیشتر کشور های جهان وجود دارد. این ادویه از گروه ادویه های ترکیبی است و طعم نسبتا تندی دارد.

خواص ادویه جات

ادویه ها علاوه بر اینکه عطر و طعم بی نظیری به غذاها می بخشند، خواص درمانی فراوانی هم دارند. برخی از ادویه ها گرم مزاج هستند که بهتر است در غذاهایی که طبعی سرد دارند مورد استفاده قرار بگیرند، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه، دارچین و زنجبیل در گروه ادویه های گرم هستند.

برخی دیگر از ادویه ها سرد مزاج هستند، از جمله گرد لیمو، گرد غوره، سماق و تخم گشنیز. بهتر است پیش از استفاده از ادویه ها از خواص آن ها مطلع شوید و هم چنین ادویه های گرم مزاج را بیشتر در فصل زمستان و ادویه های سرد مزاج را در فصل تابستان مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید