آشنایی با خواص زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که بیشتر در آشپزی آسیایی از آن استفاده می‌شود. این ادویه طعمی گرم و تلخ دارد و از آن برای طعم و رنگ دادن به خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شود.

آشنایی با خواص زردچوبه

زردچوبه که برخی افراد به آن زرچوبه هم می‌گویند یکی از پرکاربردترین ادویه‌جات است. این ادویه نه تنها عطر و طعم عالی به غذا می‌دهد، بلکه می‌تواند مزاج غذا را هم اصلاح کند. البته بدن توانایی جذب کامل زردچوبه خام را ندارد و باید این ادویه را به روش‌های خاصی مصرف کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید. برای اطلاع از طبع زردچوبه، مصلحات و نحوه مصرف آن با ما همراه باشید.

طبع زردچوبه چیست؟

طبع زردچوبه در طب سنتی گرم و خشک است و درجه آن ۲ الی ۳ است. برای کاهش سردی مواد غذایی در هنگام طبخ این ادویه را اضافه کنید. زردچوبه صفرازا است و اختلالات کبد را برطرف می‌کند. همچنین مصرف این ادویه برای افراد سوداوی که خون غلیظی دارند، مفید است.

مصلحات زردچوبه؛ بالنگ و آبلیمو

زردچوبه مضر قلب است و در طب سنتی بالنگ و آبلیمو به عنوان مصلح آن معرفی می‌شوند. بالنگ که آن را با نام اترج، بادرنج و بادرنگ هم می‌شناسند، طبع سرد و تری دارد و طبع آبلیمو هم سرد و خشک است؛ بنابراین این مصلحات میزان گرمی زردچوبه را کاهش می‌دهند و طبع آن را اصلاح می‌کند.

خواص زردچوبه؛ از سم زدایی کبد تا درمان افسردگی

برخی از خواص زردچوبه به اختصار عبارتند از:

  • سم زدایی کبد و درمان کبد چرب به دلیل دارا بودن کورکومین
  • درمان جوش صورت و آکنه با ماسک زردچوبه
  • ادویه‌ای فوق العاده برای بهبود حافظه و تمرکز
  • رفع سیاهی دور چشم با ماسک زردچوبه و آناناس
  • کمک به کاهش وزن با افزایش سوخت و ساز بدن
  • درمان ترک کف پا با ترکیب زردچوبه، روغن نارگیل و کرچک
  • مفید برای درمان یبوست و قند خون در بارداری
  • حفظ سلامت چشم به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی و ضدآنتی اکسیدانی
  • درمان اسهال و اسهال خونی با دم کرده این ادویه
  • خواص ضدسرطانی ثابت شده توسط تحقیقات علمی
  • درمان افسردگی به دلیل افزایش ترشح هورمون سروتونین و دوپامین

نحوه مصرف:

چاشنی غذا، دم کرده، تهیه کره و شیرزردچوبه

زردچوبه را مطابق با یکی از روش‌های زیر استفاده کنید تا جذب بدن شود:

۱. ادویه مناسب برای از بین بردن بوی زهم

این ادویه زردرنگ بوی زهم غذا‌هایی مانند ماهی، مرغ و گوشت را از بین ببرد و از آن برای طعم دهی به انواع خورش، مرغ، ماهی و … استفاده می‌شود.

۲. دو چندان کردن خواص زردچوبه با درست کردن معجون شیر زردچوبه

یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در ۱ لیوان شیر بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. برای بهبود طعم این شیر زردچوبه می‌توانید به آن عسل، هل و زنجبیل هم اضافه کنید.

3. چای یا دم کرده زردچوبه

برای تهیه دم کرده این ادویه، یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه را در دو لیوان آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، سپس آن را از روی حرارت بردارید و بعد از خنک شدن بنوشید.

۴. افزایش جذب زردچوبه با ترکیب آن با روغن گیاهی

اگر زردچوبه خام مصرف کنید، تنها ۱% آن جذب می‌شود. یک روش برای افزایش جذب این ادویه ترکیب آن با روغن‌های گیاهی و فلفل سیاه است. ۲ فنجان شیر نارگیل، یک قاشق چایخوری زردچوبه، یک قاشق چایخوری روغن نارگیل و یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را با یکدیگر ترکیب کنید، سپس آن را بنوشید.

۵. تهیه کره زردچوبه برای وعده‌های غذایی

۱/۳ فنجان روغن نارگیل، ۱/۴ فنجان روغن زیتون، ۱/۸ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چایخوری نمک دریایی را با یکدیگر ترکیب کنید. مواد را داخل ظرف بریزید و به قدری هم بزنید تا یک مخلوط یکدست و نرم بدست آید. این مخلوط را داخل شیشه بریزید، در شیشه را ببندید و داخل یخچال قرار دهید. زمانی که کره سفت شد، آماده مصرف است.

میزان مجاز مصرف زردچوبه؛ روزانه چند گرم زردچوبه مصرف کنیم؟

مقدار توصیه شده برای مصرف زردچوبه از سوی دانشگاه مرکز پزشکی مریلند بر اساس زیر است:

روزانه نصف قاشق چایخوری زردچوبه را به عنوان چاشنی به غذا اضافه کنید و یا از آن برای تهیه چای استفاده کنید.
مقدار مجاز کپسول کورکومین که از فرآورده‌های زردچوبه است، ۵۰۰ میلی گرم، ۳ بار در روز است.
مقدار مجاز عصاره مایع زردچوبه ۳۰ تا ۹۰ قطره در روز است.

سخن آخر

پودر زردچوبه را در ظروف دربسته و در محیط خشک و خنک و زردچوبه تازه را داخل یخچال و دور از نور خورشید نگه داری کنید تا خواص آن حفظ شود. خواص این ادویه برای بدن تنها به مصرف خوراکی آن محدود نمی‌شود و از آن می‌توانید برای تهیه ماسک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید